Kunstgeschiedenis 
 

Tijdstip: 13:00 uur  - 15:00 uur                                            5 lessen € 45

Data:
16, 23 en 30 januari, 6 en 20 februari 2023


Viva La France! Franse kunst 1789 – 1863.

1789 is het jaar van de Franse Revolutie, een ingrijpende gebeurtenis, die ook grote invloed op de kunsten zou hebben. Niet alleen werd er een hoop oude kunst beschadigd en verwoest, kunst werd voortaan ook meer een staatsaangelegenheid.

Een instituut als de Académie des Beaux-Arts zou de juiste stijl en onderwerpkeuze steeds meer gaan bepalen, waardoor schilders als Jacques-Louis David, Jean-Louis-Ernest Meissonier, Jean-Leon Gerôme en Jean-Auguste-Dominique Ingres tot ware sterren konden uitgroeien.
Hun onberispelijke neoclassicistische stijl, waarbij de lijn alles bepalend was, zette de toon en werd door het kunst kopende publiek zeer gewaardeerd. Anderzijds kwamen er inde vorm van andere stijlen en onderwerpen natuurlijk reacties op dit keurslijf, wat leidde tot een strijd binnen de kunsten. Gericault en Delacroix hanteerden juist een meer schetsmatige penseelvoering en lieten de kleuren meer werken.













Hun werken waren ook op de terugkerende tentoonstelling, de Salon, te zien en zorgde voor schimpscheuten heen en weer.
Nieuwe politieke denkbeelden en socialistische opvattingen zorgden ervoor dat Gustave Courbet het Realisme als een nieuwe stroming introduceerde. Voortaan waren het geen goden en engelen meer, die de schilderdoeken bevolkten, maar de arbeiders en de boeren in hun moeilijk levensomstandigheden.

Nieuwe uitvindingen maakten het mogelijk om ‘en plein air’, in de open lucht te schilderen.
Het was een openbaring voor schilders als Theodore Rousseau, Camille Corot, Charles Daubigny, die uiteindelijk onder de naam ‘School van Barbizon’ bekend zijn geworden als de promotors van de landschapschilderkunst.
Al deze stromingen, hun stijlen en onderwerpen zouden veel weerstand vinden bij de gevestigde orde, maar uiteindelijk hun plek in de geschiedenis krijgen. Zij effenden het pad voor een volgende generatie, waarbij Edouard Manet met zijn ‘Le Déjeuner sur l’herbe’ in 1863 voor een nieuw schandaal zou zorgen.
Een turbulente periode waarin schilderkunst en beeldhouwkunst aan de orde zullen komen.

                                 

Van oud naar nieuw. Meesters, werken en thema’s.